Chat with us, powered by LiveChat Brug sommerferien på forsømte projekter i soveværelset Brug sommerferien på forsømte projekter i soveværelset– Sengefabrikken

Brug sommerferien på forsømte projekter i soveværelset

Brug sommerferien på forsømte projekter i soveværelset

De lune dage, lange nætter og den hyggelige sommerstemning er så småt på vej til at sænke sig over Danmark. I år på en helt særlig måde, da mange af os formentlig har valgt at holde sommer herhjemme lige netop i år. Det kan vise sig at være en unik mulighed for at opleve flækker og udkanter af Danmark, som vi ikke før har udforsket, men det giver måske også tid og plads til et par praktiske projekter i hjemmet.

Hos Sengefabrikken ønsker vi at inspirere, og derfor kan du i dette indlæg få gode idéer til projekter, som du kan give dig i kast med hjemme i dit soveværelse for at skabe et dejligt rum med en rolig atmosfære, så du kan sove fantastisk.

Der er mange elementer, der har indflydelse på vores søvn. Sollys, motion, koffein, skærmtid og meget mere. Alt det som du sikkert har hørt mange gange før – men hvad kan du egentlig lave af sjove projekter, som gør dig gladere for dit soveværelse og din seng? Det vil vi forsøge at inspirere dig til her!

Skab den rette stemning med en mørk og rolig farve

Soveværelset må være en af hjemmets vigtigste rum. Det er her, du skal restituere, lade op og få ny energi. Farvevalget på væggene i dit soveværelse er derfor ikke helt uvæsentligt, men måske nogle farver er bedre end andre, når du skal slippe bekymringerne og slappe af. En rolig farve på væggene kan måske endda hjælpe din nattesøvn godt på vej.

Hvis du oplever at have svært ved at finde ro og falde i søvn, bør du måske overveje at bruge lyse og kølige farver som blå, grøn, grå eller sandfarvet. Det er nemlig farver, der skaber ro og balance og får pulsen til at hvile. Udover at farvede vægge i soveværelset kan få dig til at falde hurtigere til ro, så kan de også hjælpe dig til at vågne bedre. Hvis problemet for dig ligger i lidt for mange udskydelser af vækkeuret, skal du måske overveje lyse og varme farver som for eksempel gule og røde nuancer. Det er nemlig farver, der giver dig energi selv på de tidligste og mest mørke morgener.

Hvis du er vant til helt hvide vægge, og måske ikke føler dig helt klar til at farvelægge hele soveværelset, kan du altid begynde med en enkel væg. På den måde får du en god fornemmelse af, om det virker for dig, ligesom du kan vurdere, om farven passer ind i din personlige stil.

Maling af soveværelset kan altså være et godt dagsprojekt i din sommerferie; resultatet kan hurtigt ses og med lidt musik eller en lydbog i ørene og en god malerpensel kan projektet næsten føles som en leg.

Tip: Hvis du er i tvivl om farven, kan det være en god idé at få lidt forskellige farveprøver med hjem. På den måde kan du nemt se hvilken farve, der passer bedst hjemme hos dig!

Hold lyset ude med mørklægningsgardiner

Vi mennesker sover omkring 30% af vores levetid. Søvnen er kroppens benzin og medicin, som får os til at restituere og forberede os på en ny dag. En god og dyb søvn er på den måde afgørende for vores velvære, helbred og præstationsevne om det er som familiefar, medarbejder eller sportsudøver.

For at finde ro i dit soveværelse og for at få den mest optimale og dybe søvn, kan det være en god idé at holde soveværelset mørkt og køligt. Særligt på denne årstid står solen tidligt op, og det er ikke ens betydende med, at du bør gøre det samme. For at sikre et altid mørkt soveværelse, kan det derfor være en god idé at investere i mørklægningsgardiner. På den måde holdes både lys og varme ude, så du kan få en dyb søvn lige indtil, du står op.

En af dine dagsprojekter her i sommerferien kunne således også være at få monteret de mørklægningsgardiner, som du måske har tænkt på hver tidlig sommermorgen de sidste par år, men bare ikke har fået gjort.

Tip: Bevar mørklægningsgardinerne nede også om dagen – særligt hvis solen skinner lige ind i soveværelset hele dagen. På den måde skærmer du nemlig af for solen, så dit soveværelse er dejligt køligt, når du skal i seng.

Få det optimale ud af din seng

Sovemiljøet er vigtigt, men din seng er altafgørende for din nattesøvn. Selvom komfortoplevelsen og støtten af din krop er det vigtigste, så er en god hygiejne i sengen også vigtig for din søvn og dit velvære. En sommerferie hjemme med mere tid end normalt, kan således også være en god anledning til at komme i bund med rengøringen – også den du ikke normalt prioriterer i hverdagen.

Du er sikkert god til at få luftet ud i dit soveværelse og til at støvsuge gulvet hver uge, men der er faktisk andre ting du kan gøre for at forhindre, at sengen bliver en bakteriebombe i sommervarmen. De fleste madrasbetræk kan vaskes i vaskemaskinen, hvilket ideelt bør gøres med jævne mellemrum for at sikre en god hygiejne i sengen. I samme ombæring kan du vende madrasserne – det er nemlig med til at forlænge deres levetid, så du kan sove godt i din seng de næste mange år.

Det kan være et større arbejde af vaske madrasbetræk, og derfor vælger mange at investere i en rullemadras. Udover at beskytte topmadrassen mod slid, er en rullemadras nemlig også nemmere at vaske, hvilket formentlig resulterer i, at det gøres lidt oftere.

Hvis den danske sommer er med os, og bidrager med varme temperaturer, kan det også være en god idé at investere i en åndbar madras eller topmadras. Latexmadrasser er et godt valg, hvis man ønsker en madras i luftige og åndbare materialer, som er ventilerende og absorberer fugt. På den måde bliver din seng dejlig og sund at sove i, og luftfugtigheden i soveværelset holdes på et minimum.

Tip: Vent med at redde seng! Hvis du redder sengen lige når du er stået op, får den fugt som du har tilført sengen i løbet af natten ikke mulighed for at tørre. Start i stedet med at lufte ud og red sengen derefter.

Andre gode råd til bedre søvn

Hvis du er en af dem, der ikke gider at bøvle med projekter i hjemmet, når du har fri, så findes der også andre ting, du kan gøre for at få den mest optimale søvn. Undgå alkohol, koffein, skærme og arbejdsopgaver lige inden sengetid, få motion hver dag og hold dig til en søvnrytme ved at gå i seng, når du er søvnig og stå op på samme tidspunkt hver dag.

Søvn er afgørende for os som mennesker, og hos Sengefabrikken mener vi, at alle fortjener en god nattesøvn. Der findes masser af tiltag, man kan gøre for at få en endnu bedre søvn. Det starter selvfølgelig med den helt rette seng, der passer præcist til dig både når det kommer til komfortoplevelse, åndbarhed, støtte og praktiske funktioner.

Hvad kigger du efter?

Indkøbskurv