Chat with us, powered by LiveChat Søvnmangel - Vores anbefalinger til en sund søvn Søvnmangel - Vores anbefalinger til en sund søvn– Sengefabrikken

Søvnmangel - Vores anbefalinger til en sund søvn

Søvnmangel - Vores anbefalinger til en sund søvn

Søvn er essentielt for vores velvære, og for at vores hverdag kan hænge sammen. Alligevel oplever mange mennesker søvnmangel i større eller mindre grad i løbet af livet. For nogen er det ganske kortvarigt, mens det for andre bliver en langvarig og kronisk ting, som kan være meget invaliderende. Søvnmanglen er nemlig ikke ens for alle.  

Der findes mange konsekvenser, hvis man lider af søvnmangel. Udover de selvsagt mange søvnløse nætter, så oplever mange også, at det kan være svært at koncentrere sig og fokusere. Når vi ikke får søvn nok, bliver vores evne til at løse problemer og drage konklusioner nemlig betydeligt forringet. Det kan også være svært for os at huske selv de mindste og mest simple ting i hverdagen. Særligt hvis vi ikke får REM søvnen, vil vi opleve konsekvenser. Det er nemlig under den søvn, at hjernen er aktiveret, hvilket giver os mulighed for at bearbejde dagens indtryk, ligesom det får vores stressniveau til at falde. Søvnmangel kan desuden føre til øget vægt, da produktionen er hormonet leptin nedsættes betydeligt, når vi ikke får den søvn, vi har brug for. Leptin medvirker til, at vi kan regulere vores appetit, og vi kan derfor få svært ved at bedømme, hvor mætte vi er, når vi ikke for nok søvn.  

Vores krop påvirkes altså enormt meget, når vi ikke får den søvn, vi har brug for. Immunforsvaret bliver svækket, hvilket som bekendt gør os modtagelige over for sygdomme, og det vil ligeledes være svært for vores krop at bekæmpe dem. Det har således mange og alvorlige konsekvenser, når vi ikke får vores søvn. Selvom løsningen umiddelbart virker simpel, så er det nemmere sagt end gjort for dem, der kæmper med søvnmangel. 

Hvad er søvnmangel? 

Søvnmangel eller søvnbesvær er en tilstand, der gør det svært for os at falde i søvn og sove igennem. Man vågner ofte tidligt, og søvnbesværet kan ofte kædes sammen med en lang række dagssymptomer som dem nævnt ovenfor.  

Søvnmangel kender mange af os til. Det er nemlig en af de hyppigste sygdomme blandt os mennesker. Faktisk vil stort set alle mennesker i løbet af deres liv opleve korte perioder med søvnbesvær, som i mange tilfælde kan kædes sammen med stress, bekymringer over følelsesmæssige forhold, anderledes sovemiljø, uhensigtsmæssige sovevaner og meget andet. Nogle oplever det således i korte periode på baggrund af det, der sker i deres liv, mens mellem 10% og 20% er generet i en længere periode, og dermed har kronisk søvnbesvær. Søvnbesværet bliver oftest mere almindeligt, jo ældre man bliver, og det opstår mere hos kvinder end hos mænd.  

Sengefabrikkens bedste råd til bedre og sund søvn  

Oplever du nogle af de mest hyppige symptomer på mangel på søvn? Det kan være, at du har svært ved at falde i søvn om aftenen, at du vågner tidligt om morgenen, eller har problemer med at sove igennem og vågner med en følelse af, at du ikke har fået en tilstrækkelig og sund søvn? Dårlig og for lidt søvn har stor betydning for din livskvalitet. I nogle tilfælde skal søvn mangel behandles med sovemidler, men der findes også nogle ting, man kan gøre for at skabe de bedst mulige rammer for en sund søvn.  

Fast døgnrytme 

Ifølge forskning er det afgørende for en sund søvn, at man bevarer en fast søvnrytme. Faktisk er en fast søvnrytme vigtigere for helbredet end at gå tidligt i seng. Det bedste du kan gøre er således at gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid hver aften og morgen – også i weekender og ferier, hvor vi nogle gange er tilbøjelige til at tænke, at vi skal indhente den søvn, vi ikke har fået i ugens løb.  

Fysisk aktivitet 

Motion og generel fysisk aktivitet er afgørende for vores helbred – og især for at sikre en sund søvn. Fysisk aktivitet sidst på dagen hjælper vores krop til at glemme det stress, som kroppen kan udsættes for i løbet af en dag. Pas dog på med at motionere alt for tæt på din sengetid, så pumper adrenalinen, og det kan blive sværere for dig at falde til ro. 

Den rette sovetemperatur  

De fleste har svært ved at sove i et alt for varmt rum. Det er derfor vigtigt, at man sørger for, at soveværelset har en behagelig temperatur. Man kan undgå sollys i løbet af dagen med mørklægningsgardiner og rigeligt med udluftning. Der findes desuden mange forskellige madrasser og topmadrasser i åndbare materialer, som man med fordel kan vælge til for at sikre åndbarhed og ventilation natten igennem. 

Undgå middagslur i løbet af dagen  

Når man kommer hjem efter en lang arbejdsdag, kan det måske være fristende at snuppe en kort lur inden aftensmaden. Hvis man har problemer med for lidt søvn om natten, bør man dog droppe middagsluren – uanset hvor træt man er. Jo mere udmattet du er, når du når til din faste sengetid, jo nemmere er det også at falde i søvn. 

Undgå skærme inden sengetid 

De fleste kender det med at scrolle på sin Smartphone inden sengetid eller lige at besvare dagens sidste mail, inden man lukker øjnene i. Skærmlys er dog ikke godt for vores søvn, og det kunstige lys fra skærmene påvirker vores søvnkvalitet betydeligt. Hold derfor skærmene uden for soveværelset – og prøv at undgå dem lige inden sengetid. 

Undgå koffeinholdige sidst på dagen  

Koffeinholdige drikke forstyrrer vores nattesøvn – særligt det vi drikker sidst på dagen og om aftenen. Hold derfor igen med kaffe, cola og energidrikke. Hvis det ikke hjælper noget, kan du prøve også at skære alkoholen fra. Selvom det føles som om, at man bliver træt efter alkohol, så påvirker det vores REM-søvn, som netop er afgørende for, at vi vågner op og føler os veludhvilede 

 

Hvad kigger du efter?

Indkøbskurv