Chat with us, powered by LiveChat Hvad er REM, og hvad betyder det for din søvn? Hvad er REM, og hvad betyder det for din søvn?– Sengefabrikken

Hvad er REM, og hvad betyder det for din søvn?

Hvad er REM, og hvad betyder det for din søvn?

Vi har alle sammen brug for en høj søvnkvalitet, for at kunne vågne op og føle os veludhvilede. Nogle har brug for meget søvn, mens andre nemt kan fungere med få timer – hvis kvaliteten vel og mærket er god. Fælles for os alle er, at vores søvn foregår i cyklusser, som gennemgår forskellige stadier igen og igen.  

Når du lige har lagt dig i sengen, befinder du dig i den første cyklus og i det første søvnstadie. Her bliver du mere og mere afslappet, dine hjernebølger ændrer sig, og du er lige i mellem at være vågen og sove. Der går som regel mellem fem og ti minutter, fra vi lægger os ned, til vi er så afslappede, at vi bevæger os til det næste søvnstadie. I det andet søvnstadie sover vi let. Her bliver vores søvn dybere, og vores forbindelse til bevidstheden mindre. Den lette søvn i søvnstadie to fylder næsten halvdelen af søvnen for voksne mennesker, og her er det ikke lige så nemt at vågne som i den første fase.  

Efter at have været i den lette søvn, bevæger vi os mod det tredje søvnstadie, som er den dybe søvn. Her er det svært at blive vækket, og det kan faktisk tage helt op mod 20 minutter, fra vi bliver vækket og til, at vores hjernefunktion igen fungerer helt, som vi kender den. Det er desuden, når vi befinder os i dette søvnstadie, at nogle går eller snakker i søvne, da vi er så afslappet og langt fra vores bevidsthed.  

Det er dog ikke hverken søvnstadie 1, 2 eller 3, som vi vil fokusere på i dette indlæg. I stedet vil vi gøre dig klogere på søvnens fjerde søvnstadie, nemlig REM-søvnen, som netop er afgørende for en sund søvn 

Hvad er REM søvn? 

REM er en forkortelse af ”Rapid Eye Movement”, og er også kendt under navnet drømmesøvnen, men hvad er REM søvn egentlig?  

Når vi når til stadie 4 i vores søvncyklus, har vi en aktiv hjerne, som faktisk minder om det at være vågen. Udover en stigende hjernefunktion, så stiger vores puls og vores blodtryk, ligesom vores åndedrag bliver hurtigere og mindre regelmæssigt. Det særlige ved REM søvn er dog, at selvom vores puls, hjerne, blodtryk og åndedrag påvirkes, så er vores kroppe fuldstændig afslappet under REM søvnen, og nærmest fuldstændig lammet.  

Vores søvncyklus gentages igen og igen i løbet af en nat, og vi kan derfor sagtens befinde os i den lette søvn flere gange i løbet af en nattesøvn. REM søvn fylder ikke meget i nattens første cyklus, men stiger gradvist, og fylder mest i de sene nattetimer og de tidlige morgentimer, hvor søvnen nærmest udelukkende består af REM søvn.  

Fordele ved REM søvn 

Ifølge forskningen har REM søvn en stor og positiv indflydelse på vores sundhedstilstand. Mens REM søvnen står på, mindskes blodtilstrømningen til vores hjerne, og sendes i stedet direkte til musklerne. Det giver både vores krop og hjerne mulighed for at hvile sig og restituere. Jo mere REM søvn du får, jo mere hvile får din krop – hvilket vil bidrage til, at du føler dig langt mere veludhvilet, når vækkeuret ringer.  

Det er dog ikke kun ovenstående, som REM søvnen har en positiv indflydelse på. Ifølge forskningen er vores sind nemlig også mere balanceret, når vi får den REM søvn, vi har brug for. Personer der får rigeligt med REM søvn, bliver mindre påvirket af angst, og har et mere stabilt følelsesniveau. Samtidig er de personer, der får den REM søvn, de har brug for også bedre til at indgå i sociale sammenhænge og i et samspil med andre mennesker. Med rigeligt REM søvn i bagagen er vi således bedre rustet til at aflæse andre mennesker, og den situation de befinder sig i.   

REM søvn mod stress 

Er du en af dem, der ofte føler sig stresset, og måske propper lidt for mange aktiviteter ind i døgnets fireogtyve timer? Det kan være, at du er en af dem, der nemt kan nøjes med få timers søvn hver nat, men så er det særligt vigtigt, at søvnkvaliteten er i top.  

Jo mere REM søvn vi mennesker får, jo bedre rustet er vi til at klare hverdagens forventningspres og præstationskrav. Noradrenalin er et stresshormon, som både kan frigives, når vi er vågne, og når vi befinder os i de resterende søvnstadier. Det særlige ved REM søvnen er således også, at stoffet ikke frigives, når vi når til søvnstadie fire – faktisk nulstiller kroppen niveauet af noraadrenalin, når vi befinder os i REM søvnen. Smart ikke?  

Hvis du føler dig stresset, så er din søvnmængde og søvnkvalitet noget af det, som du med fordel kan justere lidt på. Hvis du prioriterer og investerer i en god søvn, kan du potentielt formindske dit stressniveau, balancere dit sind, blive bedre til at modtage og bearbejde eksterne stimuli og vågne op fyldt med energi.  

Men hvordan får jeg så den gode REM søvn? 

Der findes mange svar på ovenstående spørgsmål, og det er individuelt, hvad der virker på hvem. Det kan være, at en fast døgnrytme er vejen til en bedre nattesøvn for dig. Det kan også være, at du skal undgå skærme inden sengetid og gøre dit soveværelse til et afslappende miljø, hvor du kan koble af og få din søvn, eller måske du skal prioritere mere motion og generel fysisk aktivitet i din hverdag. Der findes mange veje til den gode og afgørende REM søvn – det handler om at finde den vej, der virker for dig, og passer ind i dit liv.  

For at nå det sidste søvnstadie i løbet af natten, kræver det naturligvis, at du ikke sover uroligt og vågner op i tide og utide. Et godt sted at starte er derfor at sikre sig, at din seng og madras dels giver dig den støtte, som din krop har brug for, men også at den passer til dine behov og præferencer. Hos Sengefabrikken mener vi, at alle fortjener en god nattesøvn, og vi er derfor altid parat til at hjælpe dig med at finde den seng, der kan bidrage positivt til din søvnkvalitet.  

Hvad kigger du efter?

Indkøbskurv