Chat with us, powered by LiveChat Kan man sove for meget? Kan man sove for meget?– Sengefabrikken

Kan man sove for meget?

Kan man sove for meget?

Mange mennesker kæmper med vågne nattetimer og for lidt søvn, fordi bekymringer og andre udefrakommende ting forstyrrer og afbryder søvnen. Det har vi her hos Sengefabrikken sat fokus på gennem flere af vores indlæg, men i dag skal det handle om det stik modsatte; nemlig det at sove for meget. 

Men kan man sove for meget? Den første indskydelse er formentlig nej. Det er dejligt at sove længe og føle sig veludhvilet, og mange af os ville formentlig ønske, at vi fik den følelse lidt oftere, end vi egentlig gør. Men det er faktisk muligt at få for meget søvn, og det kan hurtigt blive en dårlig vane, som kan have stor indflydelse på vores livskvalitet og velvære – præcis lige som for lidt søvn også kan. 

Hvor meget søvn er for meget? 

En god lang nat med uafbrudt søvn er musik i de flestes øre – og særligt i vores her hos Sengefabrikken. Alligevel peger forskningen på, at det kan få alvorlige konsekvenser, hvis vi kontinuerligt bruger for mange timer under dynen. 

Men hvordan ved vi hvornår, vi sover for meget? Mennesker er forskellige, og nogle har således brug for mere søvn end andre. Generelt siges det dog, at voksne mennesker i gennemsnit bør sove mellem syv og ni timer i løbet af en nat. Er du en af dem, der sover mere end det hver eneste nat, så kan det altså vise sig at være lidt af en dum vane. Heldigvis har vi hos Sengefabrikken et par gode råd klar til dig, der sover for meget. 

Derfor er det en dårlig vane at sove for meget 

Først skal vi dog kigge lidt på, hvorfor det er en dårlig vane at sove for meget. For meget søvn kan påvirke vores krop i en negativ retning for eksempel ved at øge risikoen for at udvikle en depression. Undersøgelser viser nemlig, at mennesker der sover mere end 9 timer hver nat har hele 49% risiko, mens mennesker der holder sig inden for de anbefalede 7-9 timer, kun har 27% risiko for at udvikle depression. 

Samtidig kan for meget søvn over en lang periode være med til at øge risikoen for diabetes. Dette er blandt andet fordi, at vi har større risiko for at tage på i vægt, når vi sover for meget hver nat.  

Mange af konsekvenserne ved at sove for meget er præcis de samme, som de konsekvenser det har for vores krop, når vi sover for lidt. Herunder blandt andet risikoen for at udvikle hjerteproblemer, og at for meget eller for lidt søvn ælder vores hjerne hurtigere.  

Det er således ikke sundt for os at sove hverken for lidt eller for meget – det handler om at finde den gyldne mellemvej, hvor vi får den søvn, vi har brug for uden, at vi sover for meget hver nat. 

Sådan noget med søvn er dog aldrig helt sort på hvidt. Hvis du pludselig oplever at få et større søvnbehov, og generelt er mere træt i løbet af dagen, bør du altid gå til lægen for at sikre dig, at alt er, som det skal være. 

Søvnfaserne og for meget søvn 

Vi har før skrevet om søvnfaserne, og om hvordan vi hver nat befinder os i en søvncyklus, som gentages igen og igen. Søvnfaserne går fra den lette søvn til den dybe REM søvn, som også kaldes drømmesøvnen, og som er afgørende for vores søvnkvalitet.  

I de første stadier er det nemt for os at vågne, mens det i de sidste og dybe søvnstadier tager længere tid før vores hjerne igen arbejder på fuld kapacitet, når vi vågner. Når vi sover for meget og derfor ofte for længe, risikerer vi at vågne fra de dybe stadier. Det kan gøre os mere trætte og groggy, når vi skal op og samtidig give en følelse af, at det tager længere tid for os at komme i gang med dagens gøremål.  

Sengefabrikkens gode råd til at undgå at sove for meget 

Svaret på spørgsmålet øverst er således, at man godt kan sove for meget – og at det faktisk kan få alvorlige konsekvenser for vores livskvalitet og helbred præcis på samme måde, som når vi sover for lidt. Vi har før givet masser af gode råd til hvordan man får en bedre søvn, og vi vil selvfølgelig også gerne give dig et par gode råd til, hvordan du kan undgå at sove for meget med på vejen. 

Først og fremmest skal du overveje om snooze-knappen på dit vækkeur bliver brugt lidt for meget. Sørg for at dit vækkeur ringer, når du har sovet mellem 7 og 9 timer og sørg for, at du altid står op, når den ringer, så du ikke ender med at sove langt over de anbefalede max 9 timer. Derudover kan det være en fordel at have en fast morgenrutine, som du vænner både dit sind og din krop til. Når du ved, hvad du skal, når du står op, er det nemt at overskue, og kroppen gør det nærmest automatisk. Det kan være en fordel at starte dagen med lidt fysisk aktivitet. Det behøver ikke være et halvmarathon fra morgenstunden, men blot en tur med støvsugeren eller en kort gåtur. Og nu vi er ved den fysiske aktivitet; motion og sund kost er godt for dit helbred og mindst lige så godt for dine søvnvaner. Sund kost og masser af vand giver dig energi, og det samme gør motion. 

Med lidt få ændringer i din hverdag kan du altså få styr på din døgnrytme og sikre dig, at du ikke sover for meget. Det kræver altid rygrad i starten, når man skal af med en dårlig vane. Vi hepper på dig, fordi vi synes, at alle fortjener en god nattesøvn, som ikke er hverken for lang eller for kort. 

Hvad kigger du efter?

Indkøbskurv